Device en middelengebruik in het verkeer
Les met gastdocent van Stichting Chris en Voorkom
Leerdoel
Hoofddoelstelling:
De leerling weet wat gezonde grenzen zijn en hoe deze toe te passen ten aanzien van bewustzijn veranderende middelen en verkeer.
(Hoofdvraag: ‘Wat zijn de risico’s, hoe stel je grenzen?’).
Het nemen van risico’s hoort bij de puberteit. Maar in het verkeer kunnen de gevolgen van risicogedrag erg groot zijn. Wie meer dan twee glazen gedronken heeft gaat al aantoonbaar minder goed rijden. De leerlingen worden bewust gemaakt dat denken alles nog onder controle te hebben niet hetzelfde is als in controle zijn.
Opbouw les
1. Welkom en voorstellen
2. Stellingen- Interactievorm
3. Kaartenhuis- spelvorm
4. Kennis Puberbrein- Instructievorm
5a. Verbeelden-afbeelding-spelvorm
5b. verbeelden-alcoholbril-spelvorm
6. Kennis quiz- risico en middelengebruik-interactievorm
7. Standpunt innemen- interactievevorm
8. Keuze:
- Focusspel + Filmpje – spelvorm
- Verhaal van Ervaringsdeskundige- Instructievorm
9. Afsluiting les
Lesduur
De les duurt ongeveer 100 minuten.
Per dagdeel kunnen er 2 lessen worden gegeven.
Bijzonderheden les
Voor de les is een digibord nodig.
Het is mogelijk om tijdens deze les een ervaringsdeskundige de klas te laten bezoeken. Door het persoonlijke verhaal van de ervaringsdeskundige ontstaat de koppeling tussen theorie en praktijk en komt de theorie tot leven voor de leerlingen.
Indien u hiervan gebruik wilt maken, dient u dit in uw reservering aan te geven. Nadere afspraken worden dan gemaakt na de reservering.
Thema's
Kenmerken
Uitvoering
Niveau
Leerjaar
Stichting Chris en Voorkom
Chris en Voorkom! is een stichting die jongeren wil stimuleren om gezonde en verantwoorde keuzes te maken. Jongeren die stevig op hun benen staan. Daar is het ons om te doen!