Met dit product kunt u met uw leerlingen verkeerssituaties namaken en bespreken. Met de wegen, verkeersborden en weggebruikers zijn veel situaties na te maken. U kunt op een eenvoudige manier het verkeersinzicht van uw leerlingen vergroten. Handig voor leerlingen die moeite hebben met het vertalen van de theorie naar praktijk.
Dit alles geeft de leerlingen een stevige basis om veilig en zelfverzekerd aan het verkeer deel te nemen.
De maquette zelf is een ondersteunende tool die bij elke theoretische verkeersmethode aansluit. Het inzetten van de maquette kan op vele manieren:
Dit kan klassikaal, maar ook in een kleiner groepje of individueel.
Er is geen sprake van een specifieke lesduur. Het werken met de Verkeersmaquette kan naar eigen tijdsduur en behoefte worden ingezet en herhaald.
Het gebruik van de Verkeersmaquette is eenvoudig en laagdrempelig. Het is handig om voor aanvang van de les de maquette gebruiksklaar te maken, dit zorgt voor een rustige situatie tijdens de les. Mocht tijdens de les blijken dat meer materiaal nodig is, dan kan het ter plekke toegevoegd worden.
De Verkeersmaquette is onderdeel van een uitgebreid verkeerseducatiepakket. Dit is gericht op leerlingen van het praktijkonderwijs en het VSO die hun rijbewijs B willen halen.
Naast de maquette bevat de leerlijn een map met eenvoudig geschreven theorieboekjes, een handleiding- en antwoordenboek en een ondersteunend computerprogramma voorzien van animaties en proefexamens.
Vriese Educatief Maatwerk
Carolus de Jong en Laura Verbruggen zijn beiden werkzaam in het Speciaal Basis Onderwijs, Praktijkonderwijs en Voortgezet Speciaal Onderwijs. Beiden merkten dat hun leerlingen veel vragen hebben over verkeerssituaties, maar dat er geen bruikbaar theoretisch en praktisch lesmaterialen voor handen zijn voor deze doelgroep. Een groot deel van deze doelgroep gaat later zelfstandig aan de maatschappij deelnemen. Mobiliteit is een belangrijk onderdeel van zelfredzaamheid; het zelfstandig kunnen verplaatsen tussen wonen, werken en vrije tijd geeft een leerling toekomstperspectief.
Met dit gegeven in hun achterhoofd hebben ze de materialen ontwikkeld.