De leerlingen nemen plaats in de autosimulator met VR-bril om te ervaren hoe gevaarlijk afleiding in het verkeer is. Door middel van het afleidingparcours ondervinden de leerlingen hoe lastig het is om twee dingen gelijktijdig te doen. Door middel van een interactief bordspel met vragen en experimenten komt de theorie aan bod.
Samengevat: De scholieren bewust maken van de risico’s die de verschillende vormen van afleiding tijdens het rijden tot gevolg hebben. En specifiek de afleiding van de smartphone tijdens het autorijden.
De leerlingen worden zich tijdens de les bewust van de gevaren van afleiding in het verkeer en de gevaren van het gebruik van hun smartphone tijdens het autorijden.
• Gezamenlijke inleiding en opsplitsen van de groep (10 min)
• Groep 1 volgt de onderdelen 3D-Afleiding Car en het afleidingparcours (45 min)
• Groep 2 volgt het onderdeel interactief bordspel (45 min)
• Na 45 minuten wisselen de groepen van onderdeel.
Een les duurt 1 blokuur/2 lesuren het schema wordt aangepast aan de lestijden van de school. Op een dag kunnen er maximaal 4 lessen gegeven worden.
Voor uitvoering van deze les zijn 2 leslokalen nodig, waarvan 1 leslokaal zich bevindt op de begane grond.
Het maximale aantal deelnemers ligt rond de 30 per klas. De op- en afbouw duurt 90 minuten.
Vanuit de school dient 1 docent tijdens de les aanwezig te zijn.
De opvolgles is zó opgezet dat er ruimte is voor interactie, zelfreflectie en het delen van ervaringen. De focus ligt op bewustwording. Tijdens de les wordt gediscussieerd tussen docent en studenten, maar staat vooral het gesprek tussen de studenten onderling centraal. De les is flexibel inzetbaar. Afhankelijk van de lesstijl en de leerstijl van de studenten kiest u zelf voor een werkvorm die het beste bij de opleiding past.
Responsible Young Drivers
Responsible Young Drivers
Stichting Responsible Young Drivers (RYD) is specialist in het ontwikkelen en uitvoeren van ludieke, eigenwijze, innovatieve en niet-belerende bewustwordingscampagnes. Ons doel is het terugdringen van verkeersslachtoffers specifiek onder de doelgroep jongeren. De boodschap bij de campagnes van RYD is simpel: wat je ook doet, pas op jezelf en zorg dat je veilig thuiskomt.