3D-Afleiding Bike Klassikaal
Les met gastdocent van Responsible Young Drivers
Leerlingen nemen met VR-bril plaats op de fietssimulator om te ervaren hoe gevaarlijk afleiding in het verkeer is. De Distraction game maakt duidelijk hoe lastig het is om te fietsen en bezig te zijn met je smartphone. Door middel van een interactieve quiz komt de theorie aan bod.
Leerdoel
- De scholieren weten dat muziek luisteren, bellen, berichten sturen en lezen tijdens het fietsen in het verkeer gevaarlijk is en de kans op een ongeval vergroot.
- De scholieren nemen zich voor om muziek te luisteren met maximaal één oortje op een laag volume, zodat ze de andere verkeersgeluiden nog kunnen horen.
- De scholieren nemen zich voor dat ze de smartphone op zacht/uit hebben staan of dat ze de telefoon selectief bedienen tijdens het fietsen.
- De scholieren nemen zich voor om een app te installeren waarmee ze aan de omgeving aangeven dat ze MONO deelnemen aan het verkeer.
Samenvattend: De scholieren bewust maken van de risico’s die er zijn bij afleiding tijden het fietsen. En specifiek de afleiding van de smartphone tijdens het fietsen.
Opbouw les
De scholieren worden zich tijdens de les bewust van de gevaren van afleiding en het gebruik van hun smartphone op de fiets. De les kent de volgende opbouw:
- Gezamenlijke inleiding en opsplitsen van de groep (10 min)
- Groep 1 volgt de onderdelen 3D-Afleiding Bike en Distraction Game (45 min)
- Groep 2 volgt het onderdeel interactieve Quiz (45 min)
Na 45 minuten wisselen de groepen van onderdelen.
Lesduur
Een les duurt 1 blokuur (2 lesuren). Het schema wordt, indien nodig, aangepast aan de lestijden van de school. Op één dag kunnen maximaal 4 lessen gegeven worden.
Bijzonderheden les
Voor uitvoering van de les is het volgende nodig:
- 2 leslokalen, waarvan 1 leslokaal zich bevindt op de begane grond;
- Het andere lokaal beschikt in ieder geval over 1 digibord.
Het maximale aantal deelnemers ligt rond de 30 leerlingen per klas. De op- en afbouw duurt 60 minuten. Vanuit school dient 1 docent aanwezig te zijn.
Thema's
Kenmerken
Uitvoering
Niveau
Leerjaar
De follow-up les is zó opgezet dat er ruimte is voor interactie, zelfreflectie en het delen van ervaringen. De focus ligt op bewustwording. Tijdens de les wordt gediscussieerd tussen docent en studenten, maar staat vooral het gesprek tussen de studenten onderling centraal. De les is flexibel inzetbaar. Afhankelijk van de lesstijl en de leerstijl van de studenten kiest u zelf voor een werkvorm die het beste bij de opleiding past.
Responsible Young Drivers
Responsible Young Drivers
Stichting Responsible Young Drivers (RYD) is specialist in het ontwikkelen en uitvoeren van ludieke, eigenwijze, innovatieve en niet-belerende bewustwordingscampagnes. Ons doel is het terugdringen van verkeersslachtoffers specifiek onder de doelgroep jongeren. De boodschap bij de campagnes van RYD is simpel: wat je ook doet, pas op jezelf en zorg dat je veilig thuiskomt.